dinsdag 26 februari 2013

Mijn thesis

Tja, waar gaat mijn thesis eigenlijk over? Droog gezegd is het een "historical-institutionalist analysis of the development of the institution of European Union Citizenship, based on a content analysis of documents from three relevant EU actors in the process: the European Parliament, the European Court of Justice and the European Commission". Dus.

Het idee van citizenship (burgerschap?) heeft mij altijd al gefascineerd. Een arbitraire onderverdeling in de wereldpopulatie gebaseerd op het simpele feit van waar je geboren bent. Zelf ben ik dus in Nederland geboren, en heb daarmee gelijk de "wereld-loterij" zo'n beetje gewonnen. Want beter kan het niet echt of wel? Ja misschien geboren worden in Zwitserland, Luxemburg of Zweden. Die landen zijn trouwens altijd nog een optie.
Op bezoek bij de Europese Raad

Nu hebben ze in Brussel het idee dat het politieke gevaarte dat de EU heet zonder citizens niet echt veel voorstelt. Het grote doel van het project is namelijk de "totstandbrenging van een steeds hechter verbond tussen de volkeren van Europa" (Verdrag van Lissabon). Nu heb ik als actieve EU burger natuurlijk mijn steentje al bijgedragen; ik heb nogal hecht verbonden met een burger uit ons buurland (rara wie is dat?), ik heb flink gebruik gemaakt van mijn recht op vrij verkeer van personen binnen de Unie, ik heb ondertussen aan vier universiteiten in Europa gestudeerd (kreeg er zelfs geld voor van het Erasmus fonds!) en ik heb in 2005 braaf gestemd voor een Grondwet voor Europa. Nu nog een keertje de Nederlandse staat aanklagen voor het niet nakomen van een of andere EU regulering en ik mag wel voorgedragen worden voor Europees Burger van het Jaar.

Ik ben trouwens niet de enige, gisteren verklaarde de Commissie dat in Nederland steeds meer mensen zich "Europees" voelen, volgens een artikel in de Volkskrant. Wat dat ook mag betekenen. Toch maakt de EU zich zorgen over de steun van hun onderdanen, zeker in deze tijden van crisis, en 2013 is uitgeroepen tot het "Europees Jaar van de Burger". Het doel is om zoveel mogelijk burgers op de hoogte te brengen van hun rechten (over plichten zijn ze altijd erg vaag) en ons te laten inzien dat we allemaal dezelfde waarden nastreven, namelijk die van "menselijke waardigheid, vrijheid, gelijkheid en solidariteit". Van die mooie zaken hebben ze buiten Europa natuurlijk geen kaas gegeten, dus het is onze plicht, onze "White Man's Burden", het goede voorbeeld te geven aan de rest van deze planeet. Oh wat ben ik er trots op een Europeaan te zijn.

Zal ik ze maar niet vertellen dat ik van plan ben om straks naar AustraliĆ« te emigreren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten